Etsi
  • Marika Niemi

Vanha juttu

Nimittäin joulun kaupallistuminen. Tänä vuonna kaupallistui oikeastaan koko marras -joulukuun vaihde. Kuluttamisen juhlaa aina Black Fridaysta joulun jälkeiseen alennusmyyntiin asti.


Joulun kaupallistumisesta kirjoitetaan joka vuosi, jos jonkinlaista artikkelia ja olette lukeneet niitä varmasti aivan tarpeeksi. Säästän teidät lukemisen vaivalta, joten tässä tulee: joulu on kulutusjuhla ja sen todellinen merkitys on unohtunut.





Noin.


Sitten yritykset kuulolle.


Jos joulua markkinoitaisiinkin tällä kertaa jollain muulla kuin materialla. Ehkä yritykset voisivat tarjota kuluttajille aikaa. Yhteistä aikaa äidin, siskon, koiran tai vaikka naapurin kanssa. Naapurin kotoa löytyy vähintään yhtä paljon tavaraa kuin omista nurkistasi ja kaiken minimalistisuus- ja konmaritus trendien keskellä niitä sukkia, johtoja ja hilavitkuttimia ei tarvita lisää. Tai voihan niitä tarvita, mutta oletetaan ettei näin ole.


Ja, koska tässä blogissa on ennenkin jaettu vinkkejä, niin tässä tulee:


1. Markkinoi hetkiä, älä tuotteita.


2. Jos tuotteesta ei saa hetkeä, markkinoi sitten joulumielellä tuotetta.


Esimerkki: Älä mainosta pelkkää kirjaa, vaan lukuhetkeä. Yksinkertaista, eikö?

Oikeastaan lähes mistä tuotteesta vain saa hetken ja nämä hetket ovat niitä, mitkä tuovat todellista arvoa kuluttajalle. Niin kuin elämä yleensä, myös joulu koostuu hetkistä. Lahjan antaminen ja saaminen sekä yhdessä oleminen ovat niitä hetkiä, jotka lopulta ovat arvokkaita, eivät siis tuotteet. Ja hyvä markkinoija, markkinoi joulua näillä hetkillä, sillä sinulle arvokkaat joulun hetket ovat luultavimmin arvokkaita myös asiakkaallesi.


Tässä oli bloggaajan joulupuhe ja pukilta toivon säkillisen jouluhetkiä, maailman rauhaa, Finlaysonin toimitusjohtajan paikkaa ja Suomi 100-purkkaa.



Marika

© Mainostoimisto Zoomi