Etsi
  • Marika Niemi

Otetaanko oppia Kurttilalta?

Se oli nimittäin Jukka Kurttila, joka tuli ja pyyhki pölyt Finlaysonin brändin päältä. Kurttila tuli ja teki brändistä Brändin ottamalla kantaa yhteiskunnallisiin asioihin konkreettisin teoin.

Ja miksi ehdotan, että otetaanko oppia Kurttilalta? Lueppa tästä.



Suomen eduskunta hyväksyi uuden avioliittolain joulukuussa 2014, mikä tarkoitti sitä, että samaa sukupuolta olevat saivat kaivatun luvan mennä naimisiin. Ja miten se Kurttilan poika tähän liittyy? Samoihin aikoihin, vuoden 2014 lopulla, Finlayson lanseerasi homoeroottisen malliston, Tom of Finlandin. Yritys sai rohkeudesta tietenkin medianäkyvyyttä. Finlayson oli oikealla asialla oikeaan aikaan.


Naisten ja miesten tasa-arvo on oikea ikuisuusprojekti ja aika ajoin nouseva puheenaihe. Itsekin sivusin aihetta edellisessä blogikirjoituksessa. Tämä oli jälleen ajankohtainen aihe, kun mediassa puitiin sukupuolineutraaleista ammattinimikkeistä muutama kuukausi sitten. Arvatkaa, kuka tähän aiheeseen tarttui? No, Kurttilan Jukka tietenkin.


Naisten euro on 0,83 euroa ja Finlaysonilla asioidessa se todellakin piti paikkansa. Tämä kampanja oli laiton, mutta yritys saavutti sillä, mitä pitikin. Finlayson sai jälleen mediahuomioita yhteiskunnallisella kannanotolla. Go Jukka!


Nyt Finlayson on alkanut itse eettisyydeksi, kun se ottaa käyttöön kiertotalouteen perustuvan maksumallin ja avaa Finlaysonin tuotteille tarkoitetun second hand -verkkokaupan. Yritys on taas asian ytimessä, trendin haisu nenässään.



Ja loppuun Kurttilan lyhyt oppimäärä:


1. Herätä huomiota markkinoinnillasi. Esimerkki: Jos Pekka Haaviston valinta seuraavaksi presidentiksi mietityttää hänen seksuaalisuutensa johdosta, tee siitä tuote.


2. Ole valmis rikkomaan lakia markkinoinnin eteen. Istu, jos täytyy. Hyvällä käytöksellä pääset taas markkinointiin kiinni nopeammin.


3. Ole askeleen edellä. Kurttilan edelle on vaikea päästä, mutta pidä ainakin loput takana.



Marika

© Mainostoimisto Zoomi