- Marika Koivu
Brändejähän me kaikki olemme
Tällä hetkellä Suomessa rakennetaan näkyvästi ainakin kahdeksaa henkilöbrändiä. Jokainen presidentinvaalien ehdokas markkinoi ja mainostaa itseään sekä luo itsestään brändiä. Henkilöbrändi syntyy samoin periaattein kuin yrityksen brändi. Brändin luominen ei ole helppoa. Henkilön omat visiot tulevaisuudesta tulee kaupata yleisölle uskottavasti niin, että henkilö ylipäätään on brändin arvoinen.

Kaikki eivät kuitenkaan ole brändin arvoisia. Henkilöbrändin luominen voi myös epäonnistua ja leiman saanut brändi voi joutua syvälle suohon ja upota tai olla onnekas ja nousta pintaan.
Miten presidenttiehdokkaat onnistuvat jakamaan omia ajatuksiaan, tietämystään sekä arvojaan niin, että mahdollinen äänestäjä ostaa ehdokkaan ajatukset?
Niin kuin brändikin, myös henkilöbrändi syntyy ihmisten mielissä. Presidenttiehdokkaiden kohdalla vahvin brändi on varmasti ehdokkaalla, joka ei henkilöhistoriassaan ole pahoin epäonnistunut tai sanonut jotain ajattelematta. Henkilöbrändäyksen onnistuminen vaatii muutakin kuin epäonnistumisien välttelyä. Ihmiset arvostavat muun muassa henkilön aitoutta, oikeudenmukaisuutta sekä karismaa. Kaikkien tähtien ollessa suotuisassa asennossa ehdokkaalle, luulisi henkilöbrändäyksen onnistuvan ja ehdokkaan saavuttavan toivomansa yleisön.
Henkilöbrändi on vahva, kun se on aito ja herättää tunteita. On kuitenkin mahdollista, että hyvä henkilöbrändi on syntynyt näyttelemisellä, suodatetuilla sanoilla ja viisaamman ajatuksilla. Vahvan henkilöbrändin omaava voikin olla koko elämänsä hyvin näytellyt, joten yleisö olkoon edelleen kriittinen, mutta lempeä. Olettakaamme kuitenkin, että erotamme aidon henkilöbrändin tekemällä tehdystä.
Vaali-iloa!
Marika